Kasvatus- ja ohjausala

Ammattiliitto JHL on juuri sinua varten, jos työskentelet esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, perhepäivähoitajana, koulunkäynninohjaajana, aamu- ja iltapäiväohjaajana tai nuorisotyössä. Ammattinimikkeitä näillä aloilla on lukuisia, mutta olette yhtä kaikki jokainen tervetulleita mukaan kasvatus- ja ohjausalan ammatilliseen toimintaan.

Tullaan tutuiksi!

Kasvatus- ja ohjausalalla työskenteleville tähtiammattilaisille on perustettu oma keskustelu- ja tapaamisfoorumi. Verkkoalusta on nopea ja helppo väylä olla yhteyksissä muiden saman alan ihmisten kanssa.

Foorumien toiminta on tosi vapaamuotoista ja joustavaa: voit osallistua oman mielenkiintosi ja aikataulusi mukaan.

Klikkaa itsesi ammattialafoorumiin, kun haluat keskustella työsi iloista tai haasteista, haet vertaistukea, jaat kokemuksiasi, tarvitset neuvoa miten muualla toimitaan ja kun haluat kehittää ammattialaasi yhdessä muiden kanssa. Voit toki olla mukana pelkästään seuraamassa sivujen keskustelua.

Foorumissa pääset aidosti kehittämään ammattialaasi ja pohtimaan yhdessä tulevaisuuden työelämää. Foorumiyhteisöt toimivat myös alan äänitorvena ja lisäävät tiedonkulkua suoraan liiton jäsenten ja JHL:n välillä.

Osallistuminen ei edellytä aiempaa kokemusta liiton toiminnasta, ainoa vaatimus on kiinnostus oman työsi kehittämistä kohtaan!

Koulunkäynninohjaus

KOULUNKÄYNNINOHJAUKSEN ammattilaiset työskentelevät perusopetuksen kaikilla osa-alueilla, mukaan lukien koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta. Koulunkäynninohjaajat toimivat moniammatillisissa työyhteisöissä, joiden tavoitteena on luoda turvallinen ja kannustava oppimisympäristö tukea tarvitsevalle oppilaalle. Koulunkäynninohjaajan ja -avustajan työ on perusopetuslain mukaista kasvatuksen tukemista.

Nuorisotyö

NUORISOTYÖN ammattilaiset ovat koulutettuja kasvun ja nuoruuden asiantuntijoita. Heidän työkenttänsä on hyvinkin monimuotoinen kunnissa, seurakunnissa ja järjestöissä. Nuorisotyötä tehdään hyvin erilaisilla tutkinnoilla, tehtävänkuvilla ja nimikkeillä. Kaikilla nuorison parissa työskentelevillä on kuitenkin yksi yhteinen päämäärä: nuorten hyvinvointi. Tavoitteena on tukea nuoren yhteisöllisyyttä ja yksilöllistä kasvua.

Varhaiskasvatus

VARHAISKASVATUKSEN ammattilaisten työ tukee varhaiskasvatuslain mukaista lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Työ on yhteistyötä alan eri asiantuntijoiden sekä huoltajien kanssa. Varhaiskasvatusta voidaan järjestää päiväkodissa, perhepäivähoidossa tai avoimena varhaiskasvatustoimintana, esimerkiksi kerho- ja leikkitoimintana.